DO RECENZOWANIA GIER ZACHĘCA




Gra „5 sekund”

„5 sekund” do gra od firmy Trefl, w której trzeba szybko myśleć i szybko mówić. Jest to szalona i zabawna gra dla rodziny i przyjaciół.

Jest to gra od 8 lat i od 3 do 6 graczy. W zawartości pudełka znajdują się 372 karty z pytaniami ( 744 pytania, bo karty są dwustronne), 6 kart „ następny ” i „ zmiana ”, 6 pionków do gry, plansza , specjalny czasomierz i pudełko na karty. Z pewnością bez trudu jest wymienić 3 rasy psów, ale czy da się to zrobić pod presją czasu? Ma się tylko 5 sekund, a pozostali tylko czekają na twoje potknięcie. Czas nie jest sprzymierzeńcem, dlatego mówi się to, co ślina na język przyniesie. Podaje się czasem dziwaczne, czasem śmieszne odpowiedzi, podczas gdy kulki szybko mkną w dół spirali czasomierza. Jest też możliwość wymigania się od pytania albo zadanie je przeciwnikowi. Zasady są proste, gracz losuje pytanie dla gracza po prawej stronie i czyta mu je. A on musi w 5 sekund na nie odpowiedzieć. Jak dobrze odpowie to przechodzi dalej pionkiem. Gdy dojdzie do mety wygrywa.

W tej grze jest świetna zabawa, gdy gracze starają się dojść jak najszybciej do mety i to właśnie w niej lubię. Polecam ją każdemu, dorosłemu i małemu.

Katarzyna Blicharczyk

Redakcja LIDER Odrzykoń



Gra „Eurobusiness”

Eurobusiness to chyba wszystkim znana gra, która została wylansowana w Stanach Zjednoczonych w połowie lat trzydziestych XX wieku przez firmę Parker Brothers Inc.

Celem gry jest zdobycie przez graczy największego „ majątku ” poprzez dokonanie najkorzystniejszych zakupów lub sprzedaży oraz zastawianie swoich nieruchomości. Jest ona od 14 lat. Gra składa się z jednej planszy, 5 pionków, 32 domów, 12 hoteli, 2 kostek, 2 zestawów po 16 kart „ Szansa ”, 28 kart „ Akty własności ” , około 230 banknotów do gry. W grze bierze udział od 3 do 6 osób. Jeden z graczy obejmuje funkcję bankiera. Przed przystąpieniem do właściwej rozgrywki bankier wypłaca z kasy banku każdemu grającemu 3 000 $. Gracze rzucają kostką i przechodzą pionkiem na to miejsce. Zwykle są to europejskie miasta. Można je kupić, ale nie trzeba. Jak się już kupi, to można tam postawić domek. Lecz trzeba uważać na inne pola na planszy. Zwycięzcą jest gracz, który po upływie ustalonego czasu gry posiada największy majątek. Przy ustalaniu majątku sumuje się gotówkę oraz wartość wszystkich posiadłości.

Lubię tą grę z wielu powodów, ale długo by wypisywać. Nieraz i się oszukiwało, aby wygrać. Polecam ją starszym ,ale i młodsi daliby sobie radę.

Katarzyna Blicharczyk

REDAKCJA Lider Odrzykoń



Gra na szybkość "Pięć sekund"

Gra planszowa "Pięć sekund" to bardzo interesujące zajęcie na zabicie nudy. Chodzi w niej o to, aby w krótkim czasie (mniej więcej pięć sekund) odpowiedzieć na pytanie, np. "Wymień trzy zabawki, które nie potrzebują prądu". Czas odmierza spirala, po której zlatują małe kuleczki. Kiedy znajdą się na dole, czas mija. Jeśli udało Ci się odpowiedzieć na pytanie, ruszasz się pionkiem jedno pole do przodu. Jeśli nie, odpowiada osoba po Twojej lewej stronie. Kiedy ta osoba nie odpowie, odpowiadają kolejni gracze. Jeśli nikomu się nie uda, Ty przesuwasz się o jedno pole. "Strefa Zagrożenia" jest to pole na planszy, na którym jeśli nie odpowiesz na pytanie, "upadasz" i tracisz kolejkę.

"Zamiana" - karta, którą każdy gracz dostaje na początek gry i po jej użyciu nie dostaje drugiej. Służy do tego, by zmienić pytanie.

"Następny" - karta, którą też każdy gracz dostaje na początek gry i po jej użyciu nie dostaje drugiej. Służy do tego, by następna osoba odpowiadała na pytanie, kiedy Ty nie znasz odpowiedzi.

Wygrywa osoba, która pierwsza dojdzie do mety.

Moim zdaniem ta gra jest bardzo interesująca, bardzo lubię w nią grać.

Alicja Starzec

„Express Społeczniaka”

Społeczna Szkoła Podstawowa im. Rady Europy w Lubinie




„5 sekund”, Trefl

5 sekund to gra, która została stworzona przez firmę trefl gra rozrywkowa dla całej rodziny.

Jest ona i dla dużych i dla małych. Gra jest dostępna w dwóch wersjach

Wersja 1: 5 sekund junior czyli gra przeznaczona dla dzieci w wieku 6-9 lat.

Na jednej stronie karty znajdują się pytania dla mniejszych uczestników natomiast na drugiej stronie karty znajdują się pytania dla starszych uczestników.

Wersja 2; 5 sekund przeznaczona dla osób w wieku 8+ w górę są tam także pytania na obu stronach lecz bez przedziału wiekowego.

Gra warta polecenia ponieważ, ma fajny czasomierz który po obróceniu wydaje śmieszny dzwięk na karty jest specjalny pojemnik oraz gra jest dostępna w dwóch wersjach i dal młodszych i starszych.

Aleksandra Klita

Gazetka „Szkolny News”

Szkoła im. Tadeusz Kościuszki w Zalasiu



„Gorący ziemniak”

Gorący ziemniak to fantastyczna gra planszowa dla całej rodziny. Gra zawiera ziemniaka, karty z pytaniami,plansze, pionki i czasomierz. Gra polega na zakręceniu kręciołkiem, który odmierza czas. Osoba najmłodsza trzyma ziemniaka inna osoba kreci i czyta pytanie. Osoba, która trzyma ziemniaka odpowiada na pytanie i jeśli odpowie poprawnie podaje osobie (idziecie według wskazówek zegara ) jeśli odpowie niepoprawnie próbuje odpowiadać dalej. Kolejna osoba która trzyma ziemniaka odpowiada na to samo pytanie. Gracze grają tak ,aż do końca czasu. Osoba, która jako ostatnia trzyma ziemniaka i nie zdążyła odpowiedzieć na pytanie przed zakończeniem czasu przesuwa pionek na następne pole. Osoba, która dojdzie do mety przegrywa.

Gra mi się bardzo podoba. Bardzo fajnie gdy jest więcej osób gdyż jest większa presja czasu.

Aleksandra Klita

Gazetka: „Szkolny News”

Szkoła im. Tadeusza Kościuszki w Zalasiu 



Gra planszowa Milionerzy

Milionerzy to chyba wszystkim znany teleturniej na świecie. TVN wydało polską grę planszową na podstawie nowej edycji.

Gra jest od 12 lat i od 2 do 4 osób lub drużyn. Do zawartości pudełka należy 1 plansza do gry, 4 ramki na pytanie i odpowiedź, 660 kart z pytaniami i z odpowiedzią,20 kart pytania do publiczności/ telefon do przyjaciela,12 żetonów kół ratunkowych, 6 pionków, 30 czeków i 7 kart dodatkowych z ciekawostkami. Wszystkie pytania pochodzą programu telewizyjnego TVN. Zasady gry są proste, ale pytania już nie. Trzeba odpowiedzieć na 12 pytań i „wygrać milion złotych’’. Jeżeli się źle odpowie to odpada się i „traci pieniądze” , ale są dwa progi gwarantowane: 1000 złotych i 40000 złotych. W każdej chwili można zrezygnować i „wygrać kwotę do, której się doszło”. Są również trzy koła ratunkowe, które mogą pomóc wygrać. Pół na pół: prowadzący zakrywa dwie błędne odpowiedzi, Telefon do przyjaciela : zadzwonienie do przyjaciela, który pomoże odpowiedzieć na trudne pytanie oraz publiczność: poproszenie publiczności od pomoc. W grze można wcielić się w zawodnika lub prowadzącego „Milionerów” i przeżyć pełne napięcia przygód w gronie przyjaciół.

Gra jest dobra na nudę w ponury dzień i spędzenie czasu w gronie przyjaciół. Grając można się też wiele nauczyć oraz zyskać ciekawostki. Polecam serdecznie zwłaszcza fanom teleturnieju lecącego w telewizji.

Katarzyna Blicharczyk

Redakcja Lider Odrzykoń



Duże i włochate – gra planszowa

Ostatnio miałyśmy okazję przetestować nową grę. "Duże i włochate" to gra dla 4-8 osób w wieku od 8 lat. Czas trwania gry to około 30 min. W opakowaniu znajdziemy dwie talie kart, klepsydrę odliczającą czas - 60 sekund, karty z przymiotnikami, znaczniki graczy i karty odpowiadające im kolorem, większych rozmiarów krążek wyznaczający sędziego no i oczywiście instrukcję. Po zapoznaniu się z zasadami rozpoczynamy grę. I tutaj pojawiają się pierwsze schody. Choć gra wydaje się dziecinne prosta, to rozgrywka według instrukcji jest już trochę bardziej zawiła i skomplikowana. Minęło dobre pare minut zanim zrozumiałyśmy zasady tej na pozór prostej gry.

Sędzia wybiera 2 z 3 kart, następnie uruchamia klepsydrę. Każdy wymyśla hasło odnoszące się do dwóch widocznych epitetów i umieszcza znacznik na swojej karcie. Ostatnia z osób zostaje zgadującym – zbiera żetony i wybiera jeden, należący do gracza, którego hasło jej zdaniem wybierze sędzia. Jeśli przypuszczenia się potwierdzą, trzecią – zakrytą kartę – zdobywa zgadujący, a dwie widoczne wędrują na konto osoby, która najlepiej dobrała obiekt określany przez wyrazy na kartach. Znacznik sędziego przechodzi do kolejnego gracza zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Osoba, która uzbiera najwięcej kart, zostaje zwycięzcą.

Gra „Duże i włochate” najlepiej sprawdza się na imprezie i podczas spotkań rodzinnych, ponieważ pobudza naszą wyobraźnię, stwarza przyjemny, a nawet nieco komiczny nastrój. Musimy się nastawić na nieoczekiwane i czasem dziwne pomysły graczy. Naszym zdaniem jest to najlepsza cecha tej gry. Zwycięstwo w rozgrywce nie jest już takie istotne. Minusem to niewątpliwie instrukcja gry „Duże i włochate”, która powoduje, że minie trochę czasu zanim na dobre zaczniemy rozgrywkę. Jak się okazuje gra nie jest aż taka prosta, jak wydaje się to na początku. Jeśli jednak uda nam się szybo uporać z zasadami, czeka nas miła i przede wszystkim wesoła zabawa.

Julia Zielonka



„Zagrajcie w Chińczyka”

Jedną z najpopularniejszych gier planszowych, familijnych jest znany chyba wszystkim „Chińczyk”. I to właśnie o nim chciałabym Wam opowiedzieć. „Chińczyk” jest grą planszową, która jest przeznaczona dla 2-6 osób. W zestawie znajdziecie twardą, dwustronną planszę do gry, kostkę, 16 pionków do gry

w czterech kolorach: żółty, niebieski, zielony i czerwony oraz instrukcję z zasadami gry. Gra powstała na podstawie hinduskiej gry pachisi na przełomie 1907 i 1908 roku w Niemczech. Jej autorem jest Josef Friedrich Schmidt. W 1910 roku pomysłodawca założył firmę wydawniczą „SchmidtSpiele”, która do dziś jest znana z gier i puzzli. Od 1914 roku na całym świcie sprzedano ponad 70 milionów egzemplarzy. Zasady tej gry pozostały niezmienne. Każdy z graczy wybiera cztery pionki w jednym kolorze i ustawia je w swoim „schowku”, czyli kwadracie w kolorze, który wybrał. Gracze, w ustalonej kolejności, rzucają po trzy razy kostką aż do momentu, kiedy któryś z graczy wyrzuci 6 – wtedy ustawia jeden ze swoich czterech pionków na polu startowym i rzuca jeszcze raz, by przesunąć pionek o taką liczbę pól zgodnie z ruchem wskazówek , jaką wyrzuci kostką. Kiedy gracz obejdzie pionkiem całą planszę dookoła, wprowadza swój pionek do „domku” – czyli czterech pól oznaczonych własnym kolorem. Do „domku” jednego gracza nie mogą wjechać swoimi pionkami inni gracze. Wygrywa ten gracz, który jako pierwszy wprowadzi wszystkie swoje pionki do „domku” . Chińczyk to bardzo pomysłowa gra polecam wszystkim.

Zuzanna Setkowicz kl.4 SP The voice of Students



Recenzja RPG

Co pierwsze przychodzi do głowy, gdy pomyślimy o RPG? No właśnie, co to jest?! Sposób na rozwijanie kreatywności, strategii oraz logicznego myślenia. RPG – role-playing games, czyli gry fabularne, polegające na odrywaniu ról. Jednak nie jest to w żadnym przypadku teatr. Każdy z graczy ma swoją postać, jej cele, charakter, umiejętności, a nawet wygląd. Wszystko jest ustalane przed grą z Mistrzem Gry (MG). Według preferencji postaci MG dobiera mechanikę, przed sesją tworzy zarys historii, którą mają grać pozostali. Sesja, czyli jedna gra, trwa po kilka godzin. Według systemu i świata, którego wybierze MG, do rozstrzygania losu są wykorzystywane kości do gry, jednak nie takie zwyczajne. Do takiej sesji potrzebne są tylko kości, kartki, postacie i oczywiście chętne osoby na przeżywanie przygody. Tematyką historii może być cokolwiek. Walka z ruchem oporu, łamigłówka, pochylenie się nad jakąś zagadką, obalanie króla lub nawet zwykły horror z mordercą zamkniętym w twoim domu. Wędrówka do wyobraźni może być wszystkim, co gracze sobie zażyczą.

Zachęcam do pogłębiana wiedzy na ten temat, do wypróbowania swojej kreatywności oraz do przeżywania tych fascynujących, wciągających przygód. Ostrzegam, nie zniechęcajcie się patrząc ile jest tych systemów i ile zasad, ponieważ podczas gry nawet o tym nie będziecie pamiętać.

Aleksandra Wiesiołek

„Express Społeczniaka”

Społeczna Szkoła Podstawowa im. Rady Europy w Lubinie



Co wymyślisz w 5 sekund?

Gra "5 sekund", to gra o bardzo prostych zasadach. Grę wyprodukowało wydawnictwo Trefl znane między innymi z gier imprezowych. Gra przeznaczona jest dla 3 do 6 osób, jednak śmiało może w nią grać większa ilość graczy zastępując pionki monetami, albo innymi gadżetami. W grze są możliwe dwa tryby rozgrywki dla dorosłych oraz dla młodszych graczy od 8 lat.

Zasady gry są niezwykle proste, Na początku losujemy karteczki z poleceniem wymienienia 3 rzeczy w czasie 5 sekund. Czas odmierza klepsydra. Pytania są zróżnicowane. Od banalnych np. wymień 3 rzeczy, które są zielone, po bardzo trudne, oparte na wiedzy np. wymień 3 londyńskie mosty. Są też pytania wymagające kreatywności: wymień 3 znane króliczki oraz pytania z życia wzięte np. wymień 3 osoby, które Ci mówią, co masz robić.

Gra wydaje się łatwa, jednak 5 sekund to naprawdę mało czasu, do tego dochodzi jeszcze lekki stres i bardzo często zaskoczenie z powodu dziwnych pytań. Jeśli gracz nie odpowie na zadane pytanie, ono przechodzi na kolejną osobę, która nie może użyć wcześniejszych odpowiedzi. Ale tu - uwaga, nie można powtarzać czyichś haseł. Czas mierzymy od nowa. Jeśli nikt nie odpowie, punkt dostaje zadający pytanie! Ta zasada sprawia, że wszyscy gracze są równo zaangażowani w rozgrywkę, bo mogą zostać wywołani do odpowiedzi praktycznie przy każdym pytaniu. Poziom adrenaliny jest naprawdę bardzo wysoki!

W pudełku znajduje się aż 748 pytań na dwustronnych karteczkach zapakowanych w poręczne pudełeczko, spora plansza, pionki i klepsydra odmierzająca 5 sekund.

Gra ta jest dobra dla znajomych, dorosłych i dzieci, rodzin oraz starszych osób.

Pomysłowość pytań sprawia, że trzeba poruszyć szarymi komórkami i włączyć swą kreatywność.

Według mnie ta gra rozwija nasze umiejętności wypowiedzi oraz myślenia, dlatego polecam wam zagranie w tę genialną grę.

Emilia Serafin

Szkolne Fakty po raz Czwarty