DO RECENZOWANIA KSIĄŻEK ZACHĘCA





„Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren

Autorka napisała książkę w języku szwedzkim. W Polsce wydano ją w 1957 r. Książka jest bardzo realistyczna i opowiada o życiu zwykłych dzieci, z małej wioski. Narratorem jest sześcioletnia Lisa, która w bardzo prosty sposób opowiada o szkole i zabawach w domu. Przedstawia zwykłe zajęcia dnia codziennego. Opowieści te są pełne ciepła i zabawnych historii. Pokazują problemy dzieci, jakie można rozwiązać wspólnymi siłami. Książka uczy, jak dzieci powinny zachowywać się w stosunku do ludzi starszych.

Dzieci z Bullerbyn nigdy się nie nudziły, zawsze potrafiły się świetnie bawić. Żadne z nich nie zostawało samo. Świetną zabawą było bieganie po deskach tartaku, czy też przyczepianie sobie karteczek. Ich przyjaźń była prosta, ale taka na całe życie.

Już kilka razy czytałem tę książkę i za każdym razem znajduję w niej coś nowego. Jest to jedna z najlepszych książek, jakie do tej pory przeczytałem. Polecam ją wszystkim dzieciom, bo jest naprawdę niezwykłą książką.

Dawid Dzięgielewski kl. IV c

„Czytaczek”



Księga dżungli - Rudyard Kipling

Książka opisuje wydarzenia, które miały miejsce w Indiach. Bohaterami książki są zwierzęta, zamieszkujące dżunglę i Mowgli, chłopiec wychowany przez wilki. Książka jest fikcją literacką, należy do literatury dziecięcej. Przedstawia ona życie wilków i małego chłopca, którego uratował ojciec wilk. Mowgli, bo takie imię miał chłopiec, uczył się praw dżungli. „Księga dżungli” jest książką dla dzieci, ale i dorośli mogą się z niej wiele nauczyć. Historia tu opisana pokazuje, jak ważne dla ludzi i zwierząt są więzy rodzinne.

Warto przeczytać tę książkę, bo człowiek tak bardzo nie różni się od zwierząt. I jedni i drudzy potrafią się kochać i nienawidzić.

Dawid Dzięgielewski kl. IV

gazetka „Czytaczek”



„Przygoda z wulkanem” Willard Price

Autorem tej ciekawej książki jest W. Price. Urodził się w Kanadzie. Jeździł na wiele ciekawych wypraw z National Geographic. Akcja rozgrywa się na wyspach Pacyfiku, a bohaterami są doktor wulkanolog Dan Adams i jego asystenci, bracia Hunt, Hal i Roger. Ojciec przedłużył im wakacje, aby zdobyli praktykę podczas wypraw badawczych. Jest to opowieść o przyjaźni i odwadze ludzi, których połączył los. Chłopcy często patrzyli śmierci w oczy. Nie zastanawiali się nad niebezpieczeństwem, tylko bez chwili namysłu rzucili się na pomoc doktorowi Adamsowi.

Książka ma ciekawą akcję. Cały czas trzyma w napięciu. Pokazuje, ile może przetrwać człowiek. Wzruszyła mnie postawa braci, którzy byli zdolni do nadludzkich wysiłków, by sobie wzajemnie pomagać.

Zachęcam do przeczytania książki, bo jest tego warta.

Dawid Dzięgielewski kl. IV c

Gazetka „Czytaczek”



„Nasza mama czarodziejka ”

Autorem tej książki, będącej lekturą w klasie drugiej, jest Joanna Papuzińska. Jest to co prawda opowieść, ale bardziej precyzyjnym stwierdzeniem będzie, że jest to raczej trochę bajka. Tytułowa mama potrafi rzeczy wprost niemożliwe do wykonania dla normalnego człowieka. Bo czy ktoś potrafi zaczarować zabawkę samochodzik i powiększyć do normalnych rozmiarów? Albo zreperować księżyc i wyprać chmurkę? Bohaterka tej ksiązki to potrafi. Oprócz tego ratuje dinozaura, a przecież te zwierzęta dziś nie istnieją i ratuje dzwonnicę przed zawaleniem. Ratuje też miasto przed wielkoludem a dla rodziny sprawia, że latają wszyscy na poduszkach.

Książka napisana łatwym jeżykiem, więc na pewno zaciekawi niejedno dziecko. Przygody mamy czarodziejki są interesujące, ale trzeba je traktować z przymrużeniem oka.

Katarzyna Blicharczyk

Redakcja LIDER- Odrzykoń



„Ten obcy”

Jest to książka świeżo przeczytana, bo dopiero co analizowaliśmy ją na lekcjach polskiego. Jak to przy każdej lekturze, byłam pełna obaw czy mi się spodoba, czy będę czytać ją z przymusu. Na szczęście po paru stronach wiedziałam, że przeczytam z przyjemnością.

Opowiada ona o przygodach czwórki dzieci: Uli, Mariana, Julka i Pestki. W pewnym momencie pojawia się tajemniczy Zenek. Dzieci przeżywają różne przygody, czasem wesołe, czasem smutne. Mimo swojego młodego wieku, kilkoro z nich ma naprawdę trudne życie i wielkie problemy. Dla współczesnego nastolatka największym problemem jest jedynka z matematyki lub zakaz wyjścia na imprezę. Dla Zenka to ucieczka była rozwiązaniem jego problemów. Ale od tego momentu całkowicie był zdany na siebie. Z czasem zyskał przyjaciółkę w osobie Uli i miał w niej oparcie.

Książka uczy, że przyjaźń, lojalność, wspieranie drugiej osoby to niezwykle ważne rzeczy. I nie ważne, że akcja dzieje się dawno temu. Pewne wartości się nie starzeją i zawsze są na czasie.

Polecam a sama zapewne w wolnym czasie sięgnę po drugą część pt. „Inna” i podzielę się tutaj recenzją.

Katarzyna Blicharczyk

Redakcja LIDER Odrzykoń



,,Martynka w zoo” Marcel Marlier, Gilbert Delahaye

Książka “Martynka w zoo” wywarła na mnie pozytywne wrażenie. Głównymi bohaterami są Martynka i jej brat Janek. Przeżywają oni wiele interesujących przygód. Pewnego razu wraz z rodzicami wybierają się na wycieczkę do zoo. Ich piesek nie chciał zostać sam w domu, więc schował się do plecaka Janka. Chłopiec o tym nie wiedział. Gdy zwiedzali zoo nagle coś poruszyło się w plecaku. Janek był bardzo zdziwiony, gdy ujrzał psa. Cały dzień spędził z rodziną w zoo. Oglądali różne zwierzęta: małpy, słonie, żyrafy. Piesek bał się niektórych zwierząt.

Chciałabym Was zachęcić do przeczytania książki. Polecam ją wszystkim, którzy są ciekawi przygód.

Milena Sosnówka

PSP 5 Kraśnik

„Czytaczek”



„Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett

Autorem książki jest ceniona pisarka, tworząca książki dla dzieci. Napisała m.in.: „Małego lorda”, „Małą księżniczkę” czy też „Małych wędrowców”.

Książka opowiada o losach małej dziewczynki, Mary, która została sierotą. Musiała zmienić miejsce zamieszkania. Aby odnaleźć się w nowej sytuacji szuka towarzystwa i poznaje nowych przyjaciół, z którymi przeżywa wspaniałe przygody. W książce nie brakuje wzruszających fragmentów, np. gdy Mary dowiedziała się prawdy o swoim kuzynie. Próbując poradzić sobie z tymi doświadczeniami spędza dużo czasu na łonie przyrody, w ogrodzie.

Według mnie „Tajemniczy ogród” jest przeznaczony dla ludzi w każdym wieku. Czytając tę książkę, można oderwać się od rzeczywistości i wkroczyć do krainy dziecięcych smutków i radości. Polecam ją każdemu, kto chce oderwać się od szarej codzienności.

Oliwia Sosnówka kl. VI c

PSP 5 Kraśnik „Czytaczek”



Dorota Combrzyńska-Nogala „Bezsenność Jutki”

Książka napisana przez Dorotę Combrzyńską -Nogala jest piękną i wzruszającą opowieścią o życiu ludzi w łódzkim getcie.

Bohaterką utworu jest mała dziewczynka, Jutka. Ona i jej przyjaciele nie rozumieją, dlaczego nie mają prawa do normalnego życia. Nie mogą wyjść z getta, a świat widzą przez druty. Codziennie oglądają śmierć bliskich. Dla nich cebula i kawałek chleba, to największy rarytas. Gawron, który zaprzyjaźnił się z Jutką, był dla nich symbolem wolności. On wylatywał za druty i wracał. Był wolnym ptakiem.

Widzimy tu tragedię ludzi, gdy odbierano od rodzin małe dzieci i staruszków. Kogo zabrano, ten już nigdy nie wrócił. Wywożono ich do obozu, gdzie ginęli w piecach gazowych. Ludzie próbowali się ukrywać, ale było to bardzo trudne. Przyjaźń Jutki z Basią, dziewczynką zza drutów, była czymś, co pozwalało wierzyć, że jest jeszcze nadzieja i dobro na świecie.

„Bezsenność Jutki” to piękna książka, którą warto przeczytać. Zmusza nas do wielu przemyśleń. Gdy nieraz grymasimy przy obiedzie pomyślmy, ile te dzieci by dały, aby choć raz najeść się do syta.

Jakub Jaworek kl. IV

PSP 5 Kraśnik „Czytaczek”



Jan Brzechwa „Akademia pana Kleksa”

Książka ta ukazuje nam świat fantastyczny, nierzeczywisty. Akademia to miejsce, o którym marzą chłopcy. Trzeba wyobraźni dziecka, by zrozumieć akcję książki. Bohaterem utworu jest Adam Niezgódka. Ma dwanaście lat i został przyjęty do akademii. Właścicielem tej dziwnej szkoły jest pan Ambroży Kleks. Chodzi do niej dwudziestu czterech uczniów. Imię każdego zaczyna się na literę „A”, by było łatwiej ich spamiętać. Pomocnikiem pana Kleksa jest uczony szpak Mateusz. Akademia otoczona jest murem, w którym znajdują się furtki zamykane na kluczyk. Za tymi drzwiami są różne bajki. Chłopcy czasami chodzą tam na polecenie pana Kleksa. Każde takie wejście, to dla nich ogromne przeżycie. Są to jednak bajki, czyli fikcja. Tam dziewczynka z zapałkami nie marznie, a sierotka Marysia nie cierpi. Chłopcy uczą się samodzielności i odpowiedzialności. Gotują, sprzątają i uczą się bajkowych rozwiązań różnych spraw.

„Akademia pana Kleksa” to książka dla dzieci, ale poleciłbym ją również dorosłym. Ludzie czasami zapominają, że kiedyś byli dziećmi i mieli różne marzenia. Dzisiaj te marzenia wydają się im dziwne, ale wtedy, gdy byli mali były bardzo ważne. Świat dziecka różni się od świata dorosłych, jednak fajnie do niego zajrzeć i spotkać bohaterów z dzieciństwa.

Bardzo zachęcam do rodzinnego czytania tej książki, a wtedy uda nam się zajrzeć w duszę dziecka.

Jakub Jaworek kl. IV a

PSP 5 Kraśnik „Czytaczek”



Michał Rusinek „Zaklęcie na „W”

Autor książki urodził się w Krakowie. Pisze książki dla dzieci i dorosłych. Prowadzi fundację Wisławy Szymborskiej.

Głównym bohaterem opowiadania jest Władek, którego zaskoczyła wojna. Utwór pokazuj e, jak wówczas zmieniło się życie ludzi. Najbardziej jednak odczuły to dzieci, bo nie rozumiały tego, co się wokół nich dzieje. Nie było już świata pełnego kolorów, jaki znały, a tylko czerń, biel i szarość. Autor pokazał jak dzieci walczą z Niemcami, czyli w ich oczach Czarnymi Panami. Wojna zmusiła je do opuszczenia domów. Niektóre zamieszkały w internacie. Tam rozwijały się różne organizacje, których zadaniem było utrudnianie życia Niemcom. Nasz mały bohater mówił: „Wojna to zaklęcie, które powoduje, że przestajemy widzieć kolory”. Akcje prowadzone przez dzieci często były nieprzemyślane i dlatego zagrażały ich życiu. Nie można im mieć tego za złe, bo wojna nie była dla nich. One znowu chciały żyć w kolorowym, beztroskim świecie.

Zachęcam do przeczytania książki, bo wtedy zrozumiemy, czym jest wojna i jak tragiczne są jej skutki. Doceńmy, jak wielkie mamy szczęście, że żyjemy w czasach pokoju i możemy bezpiecznie chodzić do szkoły.

Jakub Jaworek kl. IV a

PSP 5 Kraśnik „Czytaczek”